lørdag 28. mai 2011

Festbord

I dag har vi hatt familiefeiring - en travel, men vellykka dag. Selv om vi begynte i god tid, ble det ganske hektisk da klokka nærmet seg besøkstid. Nå er nesten alt rydda, ungene sover, vi har spist gratinerte nachos og mannen ser fotballkamp. Det blir ikke så mye tid å sette seg ned, spise og prate med gjestene når en er vertskap, så nå kjennes det helt fantastisk ut å få satt seg ned med en pust i sofaen.

Bordet ble dekket i går kveld, og tanken var å få brukt rosebladene jeg satt igjen med etter pakkeleken sist fredag. Etter litt grublerier fant jeg ut hvordan jeg skulle bruke de. 

De hvite delene av serviset kjøpte vi for penger vi fikk til bryllupet, mens de blå er dekket av feriepenger. Serviset heter Sweedish grace, og jeg er veldig fornøyd med det. Butikkene her i distriktet har det ikke i sitt sortement, så om vi trenger noe må det bestilles. Mormor fortalte at hun hadde likt servise da hun var ung, forskjellen var litt annerledes kopper. Disse koppene er kjempegode å både holde og drikke av, og selv om det er finserviset vårt er spesielt koppene i daglig bruk - ikke så rart når det er de eneste koppene som passer under kaffemaskinen! Krusene er også veldig gode. 



Jeg blander alltid farger når jeg dekker med dette serviset. Denne gangen hadde noen blått fat, blå kopp og hvitt te-fat, mens noen hadde omvendt. Serviset bestemmer farge på både bordpynt og servietter, så det var ikke lett å finne ut hva jeg skulle gjøre med de røde bladene. Det gode resultatet var det min mann som foreslo. 

Etter runde 1 på pakkeleken sist helg satt jeg med et skjønt barnekrus med fat til kjøpt hos Søstrene Grene og en matchende håndkrem. Jeg hadde store ønsker om å sitte igjen med det da klokka ringte, men terningen ville det annerledes... Dermed satt jeg igjen med disse røde bladene. 

I all travelheten i dag glemte jeg å ta bilde av kakene, så dermed er det bare litt av bordet å vise fram. Når alle er samlet er vi etter hvert blitt mange, og i år ble det dekket på to bord. Litt også for å slippe å sitte så trangt. Gjestene satt i stua, og vertskapet satt med ungene på kjøkken.

Da er fotballkampen slutt, men fortsatt er det like mye i snopeskåla. Skåla heter Hvit lilje fra Perfect home, og er i bruk for første gang i dag. Foruten denne som henger sammen er det 3 løse skåler som hører til. 


Ha ei fin helg videre :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.