søndag 7. august 2011

Den som hadde blitt oppringt av Norsk Tipping...

Det er ikke lett å finne fine lamper til en overkommelig penge, men nå har jeg kikket uten å tenke på pris. Det går fint an å late som om vi har vunnet i lotto :).  Jeg er svært fornøyd med Semi-lampa vår, og har derfor kikket på Gubi-lamper. Lampe er ført opp på dette-skulle-vi-hatt-til-stua-ønskelista, og foreløpig har vi funnet to vi liker, og de er til hvert sitt bruk.



Gresshoppelampa passer godt til Sommerfuglstolen og DLM-bordet. Den gir nok ikke så mye lys til rommet, men er bra som leselampe (og det er egentlig det vi skulle hatt). Lampa er designet av Greta Grossman, og ble produsert for første gang i 1947.

    
Mens jeg lette blant Gubi-lampene kom jeg over Pedrera PD2-lampa. Første gang jeg så den syns jeg den var litt rar, men etter hvert har jeg fått mer og mer sansen for den. Den gir godt lys til rommet, men er ikke akkurat ei leselampe som vi skulle hatt




Lampa ble designet i 1955 av Barba Corsini, som laget den til leilighetene på en slott-lignende bygningen, La Pedrera, i Barcelona. Lampa er faktisk inspirert av Gaudis skorsteiner! Arkitekt Joaquim Ruiz Millet oppdagen golvlampa i 1990 under renoveringen av La Pedrera, og reddet den fra å bli kastet i søpla. Han gikk sammen med Corsini og arbeidet videre med golvlampa i 1991, i tillegg designet de en taklampe og bordlampe. Nå er det designerfirma Gubi som produserer og distribuerer PD-lampene.



Det hadde vært kjekt å ha denne ved siden av sofaen i stua, så den føres også opp på ønskelista. Det går jo an å begynne å tippe, eller rett og slett spare... Vil du se mer på Gubi-lampene kan du se her. Info om PD2 finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.