mandag 1. august 2011

Sommerlesning

Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt - Jamie Ford
"HOTELLET PÅ HJØRNET AV BITTER OG SØT", av Jamie Ford.

Jeg hadde som mål å bli ferdig med denne boka i sommer, og det klarte jeg. Boka lånte jeg av svigermor for lang, lang tid siden, og den har ligget urørt altfor lenge. I sommer har jeg tatt meg tid til å lese den, og nå er jeg altså ferdig. Dette var ei god bok!!
Boka er skrevet av Jamie Ford som har kinesisk og amerikansk bakgrunn. Det er en kjærlighetshistorie og handlingen veksler mellom Seattle 1942 og Seattle 1986. Handlingene er godt bundet sammen og hvert kapittel forteller hvilket år vi er i. Boka gir god innsikt i historien om interneringen av familier av japansk avstamming etter Pearl Harbor. Som leser får en godt innblikk i Seattles Chinatown og Japantown.


Seattle 1942: Henry og Keiko blir kjent på skolen hvor de har kjøkkentjeneste. Henry har kinesiske foreldre, mens Keiko har japanske foreldre. Henrys far misliker sterkt at Henry er venn med en japaner, men Henry tar konsekvensene av det og fortsetter å holde kontakt med Keiko. De opplever mye sammen og blir ungdomskjærester, men så blir de skilt fra hverandre under dramatiske omstendigheter. Keiko blir sendt i interneringsleir sammen med alle de andre av japansk avstamning i Japantown, Seattle. Gjenstander de ikke kan ta med seg i leiren blir pakket og gjemt bort i kjelleren på Panama hotell, sammen med minnene de har skapt sammen. Håpet er at de skal få et et liv i frihet etter krigen. Keikos familie gjemmer bort blant annet en parasoll, en plate med jazzmusikk samt andre gjenstander.

Seattle 1986: Henry har en sønn og er nylig blitt enkemann. Han lever fortsatt i Seattle, og plutselig en dag dukker tingene fra kjelleren i Panama hotell opp. Dette går sterkt inn på Henry som målløs ser igjen parasollen, og blir sendt førti år tilbake i tid. Keiko er hans store kjærlighet som har forfulgt sjelen hans gjennom tiår, og nå er hun tilbake i hans erindring. Han undrer seg over hvor det ble av Keiko og familien, om hun lever og om hun husker han. Han håper ikke de så hverandre for siste gang gjennom piggtrådgjerdet i leiren. Henry har ikke pratet så med sønnen, og har ikke fortalt noe om fortiden sin. Når Henry oppdager disse gjenstandene på hotell Panama er det med på å skape et tettere bånd til sønnen.

"Han ville gjøre som han alltid gjorde, finne det søte blant det bitre".

Romanen er er følsom kjærlighetshistorie, og jeg var litt lei meg for at det ikke var flere sider igjen da jeg kom til slutten. Jeg likte den, og resten av historien fortsetter i hodet mitt! For å få en ekstra god leseopplevelse anbefaler jeg at det ikke går lang tid mellom hver gang du leser, og at du leser litt når du først er i gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.