søndag 5. august 2012

Min sommerlektyre


Sommerferie betyr, for min del, mer tid til lesing, og sommerens bok har vært "Barnepiken". Bak oss ligger to fantastiske ferieuker med deilig sommervær, bading, kos og lesing. Boka får meg derfor til å lengte tilbake til sydenlivet, selv om vi bare har vært hjemme en dag...

På omslaget kan vi lese:
"Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelpere og deres hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i felles utfordring av grenser. 22 år gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge sin mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres. Barnepiken er en tidløs og universell historie som får deg til å riste på hodet i vantro, men også le høyt. Romanen er rørende, trist, morsom og lærerik - en bok som både varmer og skjærer deg i hjertet på en gang."

Forfatteren vokste selv opp i en familie med en hushjelp i Jackson, Mississippi. Jeg vil tro hun har brukt av sine erfaringer da hun skrev boken, selv om boken i det store og hele er oppdiktet. Jeg syns det var en god og tankevekkende bok, og gleder meg til å se filmen!

Anmeldelse av boken finner du her. Ønsker du anmeldelser av andre bøker er også det mulig å finne på samme side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.