tirsdag 14. august 2012

Et lite blogglivstegn

Vi er i feriemodus, både bloggen og meg, men nå nærmer hverdagen seg for fullt og inspirasjonen begynner å komme tilbake. Siden sist har jeg vært oppslukt i en tilfeldighet som dumpet ned i postkassen.


Med denne boken oppdaget jeg en ny forfatter - Chris Tvedt. Dette er første gang jeg leser noe av han, og jeg er positivt overrasket!! Et bevis på at det er mange, for meg, ukjente, gode, norske forfattere der ute! Tvedt er født i Bergen og praktiserte som advokat før han ble forfatter på heltid. Han har gitt ut seks kriminalromaner, og "Av jord er du kommet" er den siste, som kom ut vinteren 2012. Boka var enkel å lese, men likevel skriver han godt. Kapitlene er forholdsvis korte, for meg en god driv i seg selv, i tillegg til at det er god driv gjennom hele boka, og mot slutten dukket det opp flere overraskelser som jeg ikke så underveis! Det er sjelden jeg bruker kort tid på ei bok på 395 sider, men denne slukte jeg på ei god uke. Anbefaler!

På boka kan vi lese:
"I en skogsbygd på østlandet blir en gammel mann regelrett henrettet. KRIPOS-etterforsker Edvard Matre finner ingen spor etter morderen. I Oslo gir myndighetene etter for press og åpner en massegrav med pasienter fra Gaustad Sykehus.  I Bergen blir en ung kvinne funnet drept og en annen ligger i koma. Mye tyder på at begge har vært utsatt for samme gjerningsmann. Edvard Matre blir sendt tilbake til byen han forlot for mange år siden for å finne en mulig seriemorder. Men Edvard og teamet hans står uten spor. Presset for å finne morderen før han slår til på nytt, er stort. Det hjelper heller ikke at Edvard får beskjed om at en av dem som ble funnet i massegraven på Gaustad er hans egen mor. Så vidt Edvard vet, døde foreldrene hans i en ulykke for mange år siden og ble begravd side om side på en kirkegård i Bergen. Edvard Matre er vant til ikke å vite hvem morderen er. Nå vet han plutselig ikke hvem han selv er heller. Men etter hvert som etterforskningen skrider frem skal han få lære mer om seg selv og hvor han kommer fra, enn han setter pris på".




2 kommentarer:

  1. Spennande!! Denna må eg legge på minne, så har eg ein leseplan når eg e ferdige på den bokå så ligge å vente på meg hehe.

    SvarSlett
  2. Bloggen min og jeg har også vært i feriemodus denne sommeren:)

    Boka hørtes spennende ut! Takk for tips!
    Og tusen takk for hyggelig kommentar hos meg. Titt gjerne innom igjen; i dag har jeg en fantastisk giveaway!

    Ønsker deg en god onsdagskveld.
    Klem Tonje

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.