lørdag 7. juli 2012

"Englemakersken"

Å være medlem i bokklubber er kjekt, men det kan også by på overraskelser. Som oftest er jeg flink til å avbestille bøkene, men det hender jeg glemmer... Denne boka er en slik "glipp". Siden jeg har hørt mye bra om forfatteren valgte jeg å lese den i stede for å sende den i retur. Jeg startet på denne etter å ha lest Stieg Larssons siste bok, og kombinert med store forventninger var fallhøyden stor, og boka levde ikke helt opp til forventningene. Forfatteren skriver helt greit, men på langt nær så bra som Stieg Larsson eller Jo Nesbø. Jeg syns historien var noe treg i starten, men den kom seg mot slutten. Boka har to historier som, ikke uventet, flettes inn i hverandre, og som gir boka driv. Har du egne barn vil spesielt den ene av disse historiene være hjerteskjærende.
Dette er åttende bok i serien, og den første jeg leser. Mulig jeg må gi henne en sjanse til?  

Englemakersken - Camilla Läckberg Gry Brenna
omslag fra ark.no

På omslaget kan vi lese:
"Påsken 1974 forsvinner en familie sporløst fra øya Valö utenfor Fjällbacka. I spisestuen er det pent dekket til påskelunsj, men alle er borte utenom den ettårige datteren Ebba. Har de dratt frivillig, eller er de blitt utsatt for noe? Gåten blir aldri løst.

Mange år senere returnerer den voksne Ebba med sin mann til huset som hennes far med hard hånd drev som internatskole. De har nettopp mistet sin lille sønn, og for å bearbeide sorgen har de flyttet tilbake for å pusse opp huset og drive et gjestehus.

Omtrent før de har begynt, blir de utsatt for et mordbrannforsøk. Da de river opp tregulvet i spisestuen, finner de inntørket blod. Det kan virke som om gammel ondskap forfølger dem. Hva skjedde egentlig med Ebbas familie?"

Camilla Läckberg, født i 1974, er oppvokst i Fjällbacka. Hun er utdannet siviløkonom, har mann og to barn, og bor i Stockholm. Hun har skrevet åtte kriminalromaner om politimannen Patrik Hedström og forfatteren Erica Falck, og rettighetene til bøkene er solgt til 37 land. 

Camilla Läckberg, bilde fra Wikipedia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.